Början på epoken

18.04.2016 21:50

Motorpeden


"Motorpeden" blev uppfunnen av Eugéne och Michel Werner och första visningen var på Parissalongen år 1897.

De första modellerna hade motorn monterad vid eller ovanför bakhjulet alternativt så satt motorn framför styret.

Det fanns även varianter där motorn var monterad mitt i hjulet.
Det var i synnerhet tyskarna som ledde utvecklingen.
1920 kom en lag som sade att alla dessa olika varianter av cyklar med hjälpmotor som vägde max 50 kg inte krävde något körkort. Detta ändrades redan 1927. Då kom dessa att betraktas som lätt motorcykel och ytterligare begränsningar infördes.


Efter 1927 fick en körkortsbefriad lättviktare endast väga 45 kg och måste vara försedd med trampor. Skälet till denna ändring var att det inträffade många allvarliga olyckor. I 1939 kom en ny lag som klassade alla motordrivna cyklar som lättviktare och alla pålagor återinfördes.

Nu hade man inte längre laglig möjlighet att färdas på lättviktaren, som starkt bidragit till att minska inaveln på landsbygden, men som också gjort många barn faderslösa, men efter kriget började röster höjas om ett frisläppande.

I en proposition för en ny mopedlag underströk utredarna de sociala aspekterna. Isoleringen i landsbygden skulle brytas och som transportmedel till arbetsplatsen var den viktig. Det behövdes med andra ord något enkelt men ändå säkert och körkortslöst alternativ för den stora massan, nämligen-

—————

Tillbaka